JOURNAL.DANCE.LV

March 7, 2014 at 11:35 am

Jau deviņpadsmitais pavasaris

Jau deviņpadsmitais pavasaris
Print pagePDF page

Dita Eglīte

7. aprīlī, kā jau ierasts – Dzelzceļa stacijā, tiks atklāts Starptautiskais Baltijas Baleta festivāls. Jau deviņpadsmito reizi pavasari vēl vairāk mēģinās izdaiļot joprojām nenogurusī festivāla direktore Lita Beiris. Un šā gada krāsas, jāatzīst, solās būt visnotaļ intriģējošas.

Tikpat tradicionāli kā atklāšana stacijā, protams, centrālais notikums tiek plānots Nacionālajā operā 14. aprīlī, kad paredzēts Galā koncerts ar dažāda mēroga zvaigznēm. Tikpat regulāra Latvijā ir tāda vai citāda flamenko „ciemošanās” (28. aprīlī Ventspilī, 29. aprīlī Rīgā, 30. aprīlī Rēzeknē). Šis viss labi derēs īstiem baleta faniem, bet citādās dejas „urķētājiem”, kādi esam mēs DANCE.LV žurnāla komandā, uzmanību vairāk gribēsies pievērst šķietami paralēlajiem notikumiem. Un šogad tādu ir vismaz trīs…

12. aprīlī Latvijas Nacionālās operas Jaunajā zālē un 10. aprīlī Preiļos gaidāms beļģu deju kompānijas „Opinion Public” iestudējums „Bob’art”. Mēs zinām gan, ka vismaz laikmetīgās dejas Beļģijā ir ļoti daudz – atliek vien nosaukt „Ultima Vez”, „Rosas” un „Les Ballets C de la B” un vēl tūliņ Rīgā viesizrādēs gaidāmos „Needcompany”, un pat nedejotājam bilde ir skaidra – jāmēģina noskatīties arī baletfestivāla piedāvātos briseliešus. Grupā „Opinion Public” dejo pieci dejotāji, kas savu profesionalitāti kaldinājuši pie paša Morisa Bežāra, viena no laikmetīgās dejas klasiķiem Eiropā. Laikmetīgā deja uz klasiskā baleta bāzes gandrīz vienmēr ir skaisti. Un dažreiz mēdz būt arī asprātīgi.

Baleta festiv„Opinion Public” iestudējums „Bob’art”als_Opinion Public-Bob'art

Toties gandrīz neko nezinām par poļu dejām. Ja nu vienīgi to, ka polis pēc tautības ir Latvijā iemīļotais horeogrāfs Kšištofs Pastors un ka viņš karjeras sakumā dejojis Varšavas baletā… Taču festivāls uz Rīgu solījis atvest ko laikmetīgāku – Polijas Dejas teātri no Poznaņas, kuri 14. aprīlī Valmierā un 16. aprīlī Rīgā izrādīs savu iestutējumu  „Czterdzieści” (tulk. – četrdesmit). Latvijā mēs gan labi zinām norvēģi Jo Stromgrēnu, kas veidojis dejas stāsta „Czterdzieści”  horeogrāfiju. Arī šis iestudējums veidots uz klasiskās dejas bāzes. Un arī Stromgrēnu mēs zinām kā mākslinieku ar brīnišķīgu humora izjūtu.

„Czterdzieści”. Foto: Maciej Zakrzewski

Un trešais mūsu uzmanību vairāk paģērošais programmas notikums (kaut arī vistālākais, salīdzinot ar aprīļa izrāžu vakariem) ir 18. maijā Rīgas Kongresu namā gaidāmais Dānijas Deju teātra projekts „Melnais dimants”. Pirmizrāde Kopenhāgenas Karaliskajā operā būs tikai neilgi pirms viesizrādes Rīgā. Izklausās neparasti, lai neteiktu, ka festivāla programmā ir arī viens „kaķis maisā”. Taču šā iestudējuma horeogrāfa, kurš ir arī dejas teātra mākslinieciskais vadītājs, vārds mums ir pazīstams. Un tas ir Tims Raštons, kas nu jau vairāk nekā pirms 10 gadiem mūsu baletā veidoja smalko, gurnu kustībās bāzēto horeogrāfiju „Nomadi” ar Arvo Pērta mūziku viencēlienu vakaram „Ad libitum”.

„Melnais dimants”

Līdzās jau pieminētajiem programmas „atspēriena punktiem”, es noteikti gribēšu noskatīties arī Francijas institūta organizētās filmas – mākslas filmu „Karalis dejo” un dokumentālo filmu par Parīzes operas baleta trupas aizkulisēm jeb ikdienas dzīvi. Un gan jau vēl kaut ko…

Ar visu 19. Starptautiskā Baltijas Baleta festivāla programmu varat iepazīties šeit.

0 likes Balets , Ziņas #
Share: / / /

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.