JOURNAL.DANCE.LV

October 10, 2013 at 3:02 pm

Brokastu pavāres atskaņu hronika pēc piecu dienu seminārnometnes “Rāznas stāvkrastos”

Brokastu pavāres atskaņu hronika pēc piecu dienu seminārnometnes “Rāznas stāvkrastos”
Print pagePDF page

Dita Eglīte

Piecas piepildītas dienas Rēzeknes pusē man kā dejas kritiķei devušas ja ne jaunus apvāršņus, tad atjaunotu iekšēju spēku ceļā uz tiem gan. Mēģinot labāk just un saprast kustību (un domu) laikmetīgajā dejā.

Brauciens uz Rēzekni gandrīz pāri visai Latvijai. Dažs labs braucis pat no Kuldīgas! Sirreāli arī tāpēc, ka iepriekšējā nedēļā visu laiku bija lijis. 1.oktobrī caur mākoņiem jau spraucas saulīte. Un koki ceļmalās, šķiet, kļūst arvien krāsaināki!

Ierašanās Rēzeknē. GORS pārsteidz. Milzīga, gaiša un skaista ēka. Un pārņem balta, balta skaudība, ka Latgalē tāda ir, bet Rīgā – nekā.

Satikšanās ar “Rāznas stāvkrastiem”, kur nedēļu dzīvosim, notiek tumsā un aukstumā. Tāpēc par satikšanos to vēl grūti nosaukt. Toties no rīta redzu, ka teju pie kājām skalojas milzīgais Rāznas ezers. Ar dzidru, dzidru ūdeni.

Filozofs Makss Rīnanens. Grūti aptvert, ka iespējama tik mierīga, nosvērta un vieda reflektēšana par dzīvi, mākslu un to attiecībām. Ka iespējams apstāties un mierīgi DOMĀT. Un tas taču ir arī laikmetīgās dejas saturs.

Dejas kritiķe Ingrida Gerbutavičute. Uzskatāmi demonstrē to, cik strukturēti un vienlaikus mierīgi iespējams analizēt deju. Un arī pēc tam praktiskajās nodarbībās  vakarpusē elegantiem, vienkāršiem triepieniem parāda, kā saaug nejaušu kustību sērija līdz kombinācijām. Bonusā – ļaujoties savam augumam, uz mirkli noķeru arī lidojuma sajūtu. Vismaz man tā ir viena no galvenajām motivācijām – kāpēc vispār dejot.

Rīta vingrošana ar Olgu Žitluhinu Rāznas ezera krastā. Izrādās ir tik vienkārši – pastiep rokas ar atvērtām plaukstām pret debesīm, un saņem enerģiju. Tas neko nemaksā un tas neprasa īpaši atvēlētu laiku. Vienkārši – proti tik paņemt! Latgales ezera un Olgas enerģijas uzlādētās dzīvesprieka baterijas pietiks līdz Ziemassvētkiem noteikti.

Sniegabumbas efekts. Pie liela kantaina galda satiekas dejas kritiķes, teātra direktore, teātra producente, koncertzāles direktore, kultūras žurnāliste utt… Vārdsakot, raibraibā kompānija. Un patīkami emocionālas diskusijas laikā noskaidrojas dažas svarīgas lietas – piemēram, tas, ka nekur nav iespējams uzzināt, kādas laikmetīgās dejas izrādes šobrīd Latvijā ir pieejamas. Zinājām jau, ka tas ir specifisks žanrs, jo dzīvo pārsvarā tikai projektos. No reizes un reizi. Taču nav nekas neiespējams ik pa brīdim katram no šiem projektiem atdzīvoties no jauna, lai satiktu arvien jaunus skatītājus, arvien jaunās vietās. Jādomā, kā padarīt laikmetīgās dejas piedāvājumu notveramu…

Bilbao efekts. Ja GORS un Zeimuļs nekļūs par Bilbao efektu, tad latgalieši paši būs vainīgi. Mēs šajās dienās iepazinām ne tikai moderno Latgales vēstniecību, bet pabijām arī Radošo pakalpojumu centrā “Zeimuļs”. Ja par GORS var teikt moderns, tad “Zeimuļs” ir supermūsdienīgs. Bija jau iepriekš redzēti kādi sižeti televīzijā, taču pabūšana iekšpusē pašai līdzinājās kultūršokam: mūsdienīgas telpas, atraktīva ēkas arhitektūra, visur mudž no pēcskolas aktivitātēm un esmu droša – visi rēzeknieši grib būt piederīgi (jeb iederīgi, to izmantojot) arī šim iestādījumam.

Kristīna Sorensena nepilnas pusotras stundas laikā mums, nedejotājiem, kā ar karoti mutē ielej izpratni par to, no kurienes kustībai laikmetīgajā dejā aug kājas. Lūk, pozīcija vai kustība klasiskajā baletā, lūk tas pats modernajā, džezā, vēl kādā stilā… un esam jau mūsdienās! Ideāla nodarbība jebkuram, kam interese par skatuviskās kustības evolūciju apmēram simts gadu laika nogrieznī. Atkal lidoju.

Mīestība atbraukusi uz Rēzkni jeb izrāde “Un atkal par to pašu” iekš GORS black box. Un izrāde šoreiz man vizuāli izskatās drūma jeb tumša. Nākamajā dienā teorētiskās nodarbības laikā video redzēsim ierakstu no “Mīlestības” pirmizrādēm Sapņu fabrikā. Secinām – divas atšķirīgas izrādes. Taču viss melnums GORA izrādē pazuda brīdī, kad tajā iesaistījās Rēzeknes deju kopas “Dziga” vitālais vadītājs Ilmārs Dreļs. I dejotāji atdzīvojās, i skatītāji. Un arī man izrāde sākās tikai šajā momentā. Caur atraktīvo vietējās kultūrdzīves multimākslinieku “Mīlestības” valša daļa šoreiz cieši sakrustojās ar šejieniešiem, sagādājot pārsteigumu ne vienam vien.

Praktiskā nodarbība pie Olgas Žitluhinas. Unikāla iespēja redzēt praksē Olgas enerģisko darba stilu un dinamisko domāšanu. Neesam vēl ar vienu kustību frāzi tikuši galā, kad Olgai jau galvā iešāvusies jauna ideja, kā to bagātināt vai paturpināt. Magic un charm.
Annemarija Autere pārliecina, ka mūsu sirds ķermenī ir daudz, daudz gudrāka par smadzenēm galvā. Atliek tikai atrast taisnākos ceļus līdz sevis pilnīgai sajušanai un saprašanai.

Pēdējā aktīvā diena nāk ar iespēju pašiem iekļauties dejas performancēs pirms vakara izrādēm GORA ēkā, sagaidot skatītājus un “pavadot” tos līdz lielajai zāle. Tagad zinu, kas ir kustību instalācijas. Un zinu arī to, kā izskatās skatītāji no performatora puses. Aizraujoša pieredze. Apbrīna attiecībā uz Olgas spēju nemitīgi ģenerēt jaunas un interesantas idejas, prasmes – dot uzdevumus arī nedojotājiem tā, lai viss galu galā vienalga izskatītos pēc „īstas” laikmetīgās dejas.

Kā trekns punkts visam semināram- nometnei- festivālam ir asprātīgā Elīnas Breices izrāde “Tango līnijas”. Prieks un gandarījums, ka šo priecīgo izrādi tik labi uzņēma arī publika (lielā zāle bija gandrīz pilna!).

Vai tad man? Bet ne jau man? Tā leģendārajā latvju kino filmā saka Līgas Liepiņas Emma Kārkls par Kurmja kunga iecerēto pirkumu jaunajai dāmai. Manī šī frāze nedēļas laikā rezonēja vairākkārt – brīžos, kad tvēru atkal ko tādu, ko jau sen biju gribējusi saprast. Bija sajūta, ka šī nometne bija sarīkota tieši man. Un ja man bija tāda sajūta, tad skaidrs, ka vēl kādam. Ne velti pāris dienas pirms noslēguma, kad darbu un pienākumu dēļ vienai kolēģei no grupas radošais „burziņš” bija jāatstāj, viņa skumjā balsī secināja, ka jūtas it kā būtu netaisnīgi izbalsota…

 

0 likes Dancepunkc , No iekšpuses
Share: / / /

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.